torsdag 4. februar 2010

Rydde tips

Det verste ungene vet er å rydde...
Det verste jeg vet er å se på rotet og måke meg vei gjennom leker når jeg skal gå bortover gulvet...
~
For en tid tilbake fant jeg ut en måte som fikk ungene å rydde rommet på noen minutter uten tull.
Ryddekonkurranse kaller vi det.
Passer like bra for 3-åringen og 5-åringen som for 6-åringen.
~
Lyst til å prøve? Gjør sånn:
Lurt å forklare ungene hva de skal gjøre først...
Måk deg plass på en liten flekk intill en vegg, eller sett deg i en stol. Utstyr deg med klokke, et ark og en blyant.
Si "klar - ferdig - GÅ!"
~
For hver gang ungen legger en ting på riktig plass får de en strek under sitt navn på arket.
Vi startet å rydde i 1-2 minutter om gangen og satte i gang "ny omgang" helt til gulvet var tomt.
I pausene teller vi strekene, det synes de er veldig artig.
~
Konkurranse instinktet er på plass hos mine små og de er ganske kjappe, men trenger litt oppmuntring og en liten "puff" innimellom.
Vi har ryddekonkurranse et par ganger i uka vi nå!