mandag 22. mars 2010

Brød, med og uten knekk

Vi starter uka med å bake. Brød og knekkebrød laget vi i dag.

Vi bruker ferdige brødposer til brøene. Men blander tre forskjellige poser, fant ut at det ble veldig godt også blir det ganske grovt.
I dagens brød brukte vi Rugbrød, Harvrebrød og Kornbrød.
500 gram (1/2 pose) av hver og 9 dl melk og to poser tørr gjær.
Pleier egentlig å bruke vann, men i dag hadde jeg en liter melk som var gått ut på dato, da passet det å bruke opp den.
De ble stekt på 200 grader i ca 40 minutter.  Johannes prøvdesmakte en skive med syltetøy og det ble godkjent.

Forrige uke laget vi knekkebrød. Det bakes knekkebrød i mange bloggehjem for tiden og ettersom vi spiser masse knekkebrød tenkte jeg at vi burde prøve.
Knekkebrødene ble veldig gode, litt for lenge stekt, men ikke værre enn at de ble borte på null komma svisj!
I dag måtte vi prøve igjen...

De ble ikke harde denne gangen, bare sprø.
Neste gang skal jeg prøve å få de til å bli litt luftigere, da blir de kanskje ennå godere.
Det er masse sesamfrø og solsikkefrø på og det er både sunt og godt!

Jeg har tatt utgangspunkt en oppskrift jeg fant hos AnneTing, brukte variant 1, men uten linfrø (hadde ikke det) og med byggmel i steden for kruskakli. Dermed fikk vi knekkebrød helt uten hvetemel.

Ha en flott uke!