onsdag 31. mars 2010

Gode rundstykker!

Jeg vil gjerne dele en super rundstykke oppskrift med dere. Før jeg fikk denne oppskriften, ble alltid rundstykkene mine tørre og harde. Oppskriften under har jeg brukt i mange år nå og de blir alltid gode. Oppskriften stod opprinnelig i et ukeblad for mange år siden og jeg fikk utklippet av svigermor.

De er supre å trille ut sammen med små barn for de skal trykkes litt flate etterpå, så da spiller det ingen rolle om de er litt rare i formen og har litt forskjellig størrelse.

Havrehvetekaker:
(16 styk.)

4 dl kokende vann
4 dl havregryn
25 g mykt smør/margarin eller olje
50 g gjær/ 1 pose tørr gjær
2 dl kaldt vann
2 ss lys sirup
2 ts salt
11 dl hvetemel


  • Hell kokende vann over havregrynene og rør i smøret/ oljen.
    La det stå i ca 30 minutter.
  • Rør i sirup, kaldt vann, salt og gjær.
  • Arbeid inn mel til degen er smidig, dekk med plast og la den heve i ca  40 minutter.
  • Kna deigen og del den i 16 emner.
    Rull til boller og klem de litt flate.
  • Etterheves i ca 30 minutter.
  • Stekes ved 225 grader i ca 10 minutter.
Håper du også får det til, de er veldig populære her, hos både barn og voksne.
For å få de litt grøvre, pleier jeg å bytte ut litt av hvetemelet med grovt mel av hvete, rug eller bygg.
Jeg pleier også å tilsette forskjellige frø i deigen, for eksempel solsikkefrø, linfrø eller sesamfrø.

Glad påsk!