tirsdag 22. juni 2010

Rundstykker til grillen


Det går fint å bake noe som ikke er så usunt også!
Godt brød til grillmaten er viktig, hvertfall innimellom. Sånn som i dag, i anledning gemalens bursdag. Da trenger vi noe ekstra godt.

Disse rundstykkene bare blandet jeg sammen, uten egentlig å tenke over hva jeg blandet, men de ble så gode at jeg skal prøve å gjengi hva jeg gjorde...

Rundstykker til grillmaten

700 g hvetemel
4 dl melk
1 pose tørrgjær
1 ts salt
2 dl frø, jeg brukte sesamfrø, linfrø og solsikkekjerner
En god slump med olje, jeg brukte olivenolje
gressløk, rødløk og hvitløk, fint hakket
Hvor mye bestemmer du selv. Jeg tok en halv rød løk, en neve gressløk og tre båter hvitløk.

Snurr sammen alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin, eller for hånd om du trives med det.
La deigen heve til dobbelt størrelse på et lunt og trekkfritt sted.
Del deigen opp i emner, jeg laget 16 av min deig og da ble det ganske store rundstykker.
Etterhev til dobbel størrelse igjen.
Ringle over litt olivenolje og dryss over litt havsalt før du steker dem i ovnen på ca 200 grader i omtrent 20 minutter.
Går like fint å pensle med noe annet, melk, smør eller vann foreksempel.

Lykke til og god bakst!