fredag 24. september 2010

God helg med havrecookies

I dag har jeg vært ganske flink. Klær er vasket, brettet og lagt på plass, huset er støvsuget til og med under sofaen og badet er rent.
På tide med en belønning synes jeg!
Å lage cookies har jeg tenkt på lenge, det er jo så godt, men de ferdigkjøpte synes jeg ofte blir litt i søteste laget. På Det Søte Liv, fant jeg en cookies oppskrift på "Havre og masse godt"-cookies, som er den samme som står på siden av den ferdigkjøpte fra Bakeriets Originale.
Jeg hadde ikke alle ingredienser tilgjengelig, så jeg måtte endre litt underveis, her kommer ingrediensene jeg brukte. Den ordentlige oppskriften finner du på Det Søte Liv.

175 g sammalt hvete finmalt
2 ts bakepulver
200 g små havregryn
litt mindre enn 100 g fruksukker
140 g smør
50 g honning
0,5 dl vann
100 g svisker fint hakket
ca 100 g hasselnøtter og mandler, hakket
50 g kokesjokolade hakket

Bland alt det tørre og smuldre inn smøret med hendene. Tilsett honning og vann og samle til en deig.
Del opp til 20 cookies og trykk de ut til ca 1 cm tykke cookies.

Stekes på 200 grader i 15 minutter.
La cookiesene avkjøles, først på brettet før de forsiktig flyttes til en rist for å avkjøles helt.

Fortsatt ganske søte for min del, neste gang skal jeg jeg bruke mindre sukker, men veldig godt da!

Ha en flott helg alle sammen!