søndag 19. september 2010

Ut på tur - Skriverøya

Ukas søndagstur gikk til Skriverøya.
Det er en flott øy i Iddefjorden. Vi gikk opp til toppen og ned på andre siden.
Der satt vi i vannkanten og tittet over til svenskene.
Vi gomlet på brødskiver og koste oss med kakao.
Ungene lekte, spikket pil og bue og klatret opp i toppen av et furutre.


Tidligere var det et stort stenbrudd på Skriverøya, det ser vi rester etter over alt.
Østfoldgranitt eller Iddefjordsgranitt som vi kaller den er kjent over det meste av landet og de aller fleste har vel vært å sett på Monolitten i Vigelandsparken?
Steinblokka ble hugget ut ikke langt unna Skriverøya. Her kan du lese mer om stenbruddene på Skriverøya.


Håper vi får like flott vær i dagene som kommer, i dag var det virkelig herlig å være ute!
Ikke minst håper vi på strålende vær i høstferien som er like rundt hjørnet.

Ellers er syrommet mitt ferdig malt, taket også. Skal bare male noen skapdører, så kan jeg flytte alt sy-greiene mine inn igjen.
Trappen er malt to ganger, skal male den en gang til før jeg sier meg fornøyd med den også.