tirsdag 21. desember 2010

Fletteloff

Ingen jul uten fletteloff!
Vi hadde alltid fletteloff til jul da jeg var liten. Mammaen min var ikke husmor, hun var i full jobb når jeg var liten, men hun hadde alltid tid til å lage fletteloff til jul!
Nå er det min tur til å lage til mine barn (og meg selv)


Til to fletteloff trenger du:
50 g gjær
4 dl lunkent vann
2 stk egg
1 ts salt
2 ss olje
2 ss sukker eller sirup
ca. 12 dl hvetemel

Rør ut gjæren i fingervarmt vann (37 °C).  Bruker du tørrgjær blander du den i melet.

Tilsett egg, salt, olje og sukker. Rør inn hvetemel til passe fast deig. Elt deigen glatt og jevn. Dekk bakebollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse.

Del deigen i to og del hver del i 3 deler og trill dem til pølser. Flett tre av pølsene pølsene sammen til en fletteloff, de tre andre til den andre loffen. Legg loffene på stekebrett og la dem heve under plast til dobbel størrelse.

Pensle med sammenvispet egg og dryss valmuefrø over. Sett loffen på midterste rille i stekeovnen ved 220 grader og stek i 15-20 minutter. Avkjøl på rist.
Oppskriften er hentet fra Matprat.no

Det er veld verdt det lille strevet å lage fletteloff til jul, husk at kokken alltid får smake skalken!
Nystekt loffeskalk med smør på er veldig, veldig godt!