fredag 5. august 2011

Mer om ribbebuksa


Dubedåre hadde noen spørsmål om ribbebuksa i forrige innlegg, kanskje det er flere som lurer, derfor lager jeg like gjerne et innlegg til.

Jeg økte til en kile i skrittet, felte av maskene og sydde sammen tilslutt.

Oppskriften jeg har basert meg på er Nøstebarn sin Genser og bukse i ribbestrikk (Ravlery-lenke)
Men jeg har jo brukt helt annet garn, så jeg måtte tippe og basere meg på tidligere arbeider av garnet jeg brukte for å finne riktig antall masker.
Jeg la opp 140 masker, det er største størrelse (8-10 år) i Nøstebarn sin oppskrift.
Resultatet ble passe til min tynne og langbeina 6,5 år gamle jente.

Feste av trådene: Jeg prøvde litt av hvert, både strikke inn tråden (som vi gjør når det er lange trådsprang i mønsterstrikk. Da kommer tråden liksom bak de nye maskene) og noen ganger strikket jeg med dobbel tråd 5-6 masker.

Vet ikke hva som fungerer best, har vel egentlig aldri gjort sånn før og er spent på hvordan det holder.
Det ville vært kjempekjedelig å sy/ feste alle de trådene tilslutt, hadde nok blitt en evig UFO!