søndag 21. oktober 2012

Ut på tur i tåkehavet

I dag var planen å gå til Høyåshytta fra en annen kant. Vi har gått litt inn denne veien tidligere, men da hadde vi besteforeldre med og de orket ikke gå så langt.
Ettersom de var opptatt på annet hold i dag, fant vi ut at vi ville ha en ekstra lang søndagstur.

Vi labbet i vei og fulgte rød-blå løype innover. Etterhvert som vi gikk kom det tåke og etterhvert begynte det å regne.
Men ungene er ikke så nøye på sånt, så vi trasket videre.
Vi gikk på fine merka stier og gikk over fjell og gjennom myrer.

Plutselig gikk vi på denne, midt i tåkehavet:

Hey, Høyåsmasta jo, da kan ikke hytta være langt unna!
Herfra kommer radio og TV signalene våre fra og det røde lyset masta har på toppen om natten kan vi se i mils omkrets ellers. Ja, bortsett fra når det er tåke.

Det var laget helleristninger på veggen til masta, men ungene som har sett ekte helleristninger flere ganger før, kjente på de og fant ut at dette hvertfall ikke var ekte saker...
Vi gikk videre i håp om å finne Høyåshytta, men vi fant ingen flere skilt og ingen flere merker langs løypa og tilslutt var humøret til ungene nokså labert. Vi måtte vi spise litt og straks var humøret mange hakk bedre.

Ser ikke ut som denne gjengen har det så ille i tåkehavet akkurat. Mat gjør underverker!

Vi kom oss ikke til Høyåshytta denne gangen, men vi var veldig nær.
Før GPSen på mobilen gikk tom for strøm hadde vi gått nesten 6 km i kupert og tiltider vått terreng og da hadde vi langt igjen til bilen.
Vi fant ut at vet var best å finne tilbake til bilen før maten og kreftene tok helt slutt.

Hjemturen er som alltid mye lettere og etter 4 timer var vi tilbake i bilen.
Noen litt kalde (de lærte at ullvotter alltid skal med i sekken) og noen var slitne.

Han som frøs mest fyrte  opp i ovnen og nå sitter jeg her halvnaken i sommerklær og svetter!
Når vi kom hjem møtte vi naboene som samlet inn til TV-aksjonen, så fikk vi bidratt litt der også!

Håper du har hatt en flott høstdag!