torsdag 7. februar 2013

Bollebaker

Til helgen er det fastelavn og klassen til Johannes trengte boller.

Det er lenge siden jeg har bakt gjærbakst, det er alt for fristene og jeg er ustoppelig når vi først har det i hus, best for kroppen å la være.. magen slår krøll på seg om jeg spiser for mye.
Men ettersom disse skal spises av 1.klasse i morgen, fredag var det ikke så vanskelig å la vær å spise de opp... :)

Dessuten er det veldig lurt å bake med forkjølelse, da lukter man nemlig ingenting og lukta er jo halve smaken!
I morgen har jeg bestemt meg for å være helt frisk igjen, for det er så utrolig kjedelig å være forkjøla. Ikke lukter man noe, ikke ser man stort heller for øynene bare renner, nesen renner også og alt er et tiltak for kroppen er så tung. Jaja, godt det er forbigående!

Egentlig ville jeg prøve denne bolleoppskriften jeg fant på bloggen Fra jord til bord som fatelavnboller til oss selv til helgen. Denne deigen står til langtidsheving for å bryte ned gluten, fytinsyre og andre antinæringsstoffer.
Jeg har litt troa på surdeig og "gamledagse" baketeknikker og har bakt endel brød og rundstykker med langtidsheving i surt miljø i det siste. Surf innom bloggen til Gry Hammer og lær masse!
Men om det var jeg som gjorde ting for sakte i dag eller tiden som gikk for fort skal jeg ikke prøve å finne ut av nå. Etter noen og 50 boller og et par brød, var det jammen hente tid for ungene og jeg var i grunn ganske sliten... Noen langtidshevet bolledeig ble det hvertfall ikke i dag!

Dette med faste.... Vi pleier ikke å faste, selv om Fastelavn vel egentlig er innledningen til 40 dagers faste før påske. Det er vel ikke så mange som gjør det nå lengre, men det er hyggelig med boller og fastelavnsris skal vi ha. Fastelavnsriset har Johannes sørget for, han var ute å hentet bjørkeris som er blitt pyntet på skolen i dag.
Vil du lese mer om fastelavn, kan du se på Wikipedia.

Håper du er frisk og rask!