fredag 15. februar 2013

.... feil.... opprekkning pågår


Noen ganger blir ikke alt som jeg hadde tenkt...
Disse sokkene for eksempel. 
Jeg trenger sokker, har ikke et eneste par uten hull og det er ikke snakk om småhull, neida digre krater er det i sokkene! Sånn går det når jeg ikke gidder å fikse hullet med det samme...

Jeg skulle strikke sokker fra tåa og opp, tenkte det var en grei måte å strikke på. 
Noe nytt og spennende på ellers så trauste raggesokker.
Dessuten stusset jeg litt på maskeantallet på oppskriften i magebåndet på Robustgarnet.
De mener jeg trenger 56 masker og det synes jeg hørtes mye ut. 
Garnet er jo ganske tykt og skal strikkes på pinne 3,5. Tå opp sokker kan jo prøves etterhvert tenkte jeg.

Tåa gikk veldig greit å strikke og jeg økte til den ble passe på foten, 
den satt fint når jeg var kommet opp i 44 masker.
6-8 år sier magebåndet om det maskeantallet, men føttene til både 6 åringen og 8 åringen i huset "druknet" i sokketåa jeg strikket.

Alt fint til jeg kom til hælen med andre ord...
Det jeg har lest på nettet om sokker strikket fra tåa og opp sier at jeg skal strikke 2/3 av fotens lengde og så begynne på hæl.
Målte, strikket, fikset hælen til og med og da jeg strikket litt videre oppover fikk  jeg se at jeg hadde strikket sokk til en med klumpfot. Brei og kort altså.

Jeg pakket sammen strikketøyet og tok kvelden, i dag rekket jeg alt sammen opp og i kveld skal jeg strikke helt vanlige sokker fra øverst til nederst.

Kjekt med nøstemaskin som nøster opp garnet med det samme.

Nå skal ungene få nystekt fletteloff, de gleder seg for det er veldig lenge siden sist og i kveld skal vi i barneselskap.

God fredag!