onsdag 6. februar 2013

Marius | votter


Endelig fikk jeg tatt bilde av Marius vottene jeg strikket av restegarnet fra Marius-sokkene.

Etter noen dagers bruk i snøvær har de allerede begynt å tove seg litt inni håndflatene, men det er jo bare sjarmerende!

Jeg la opp 40 masker til vrangborden og økte for tommel som jeg har gjort på flere votter i det siste.
Tommelen er strikket ut på siden, så vottene kan egentlig brukes både på høyre og venstre hånd om hverandre.

Mønsterborden er den samme som på sokkene i Mariusboka, men jeg fikk ikke mønstret å stemme helt i overgangen og måtte felle noen masker hist og her etter tommelen.

Vottene ble  litt trangere etter tommelen, men de passer fint til både Aase Marie og Johannes, så de er nok i omtrent str 6-8 år.
Jeg må nok gjøre noen justeringer for å få det enda bedre, så kanskje blir det flere Mariusvotter fremover, om tiden strekker til.
Garnet er altså Smart fra Sandnes og jeg brukte pinne nr 3,5.
Om du søker på Google etter Mariusvotter finner du mange forslag og varianter som kan inspirere!
Les mer om designeren bak mønsteret (Unn Søiland Dale) på Wikipedia.
Mariusmønsteret er tidløst og stilig og skikkelig norskt og flott synes jeg!

Ha en fortsatt flott uke!