tirsdag 19. februar 2013

Mine første surdeigsbrød

Visste du at ved å bløtlegge korn og frø i et syrlig miljø i minimum 7 timer så brytes gluten, fytinsyre og enzymsperrer ned? Det kan gi bedring for mang en ubehagelig "brødmage" i det ganske land om vi tar tiden tilbake og lager vårt eget brød!
Surt miljø er enten å bake med surdeig eller tilsette noen spiseskjeer eddik i deigen.

Forrige uke laget jeg meg en surdeigsstarter.
Jeg måtte lete lenge og vel etter økologisk rugmel, men fant det til slutt - i Sverige.
Surdeigsstarter har jeg prøvd å lage før, men det har bare ikke fungert. 
Det er nok mangelen på økologisk mel som har skylden, denne gangen var det slett ikke vanskelig.

På bloggen Pain de Martin fant jeg  "den lilla surdeigsskolan" som jeg fulgte.
Den er enkel, trinn for trinn, med bilder og den følger deg fra dag en til ferdig surdeigsstarter.
Både den gamle og den nye bloggen til Martin Johanson har gitt meg mye hjelp, vel vært å lese om man vil prøve selv og i kommentarfeltene er det ofte nyttige tips.

Sånn ser starteren min ut i dag etter omtrent en uke og  etter test-baking av noen brød.
Den bobler seg ganske raskt opp etter mating ute på kjøkkenbenken.
Den skal få komme inn i kjøleskapet ganske snart, men enn så lenge er det greit at den er litt "i veien" på kjøkkenbenken.
Jeg testet to forskjellige brød, men ingen av dem har en oppskrift. Her går det på slomp og god tro under bakingen. Forholdet mellom sammalt rug, spelt og vann skiller brødene fra hverandre.

Det øverste brødet inneholder ca halvparten rug, mens jeg tilsatte så mye speltmel (både litt fint og litt grovt) at jeg kunne ta deigen ut på benken å kna den.

Det underste brødet er bare rørt sammen med 800 g sammalt rug, 200 gram fullkorns spelt til ca 1 liter vann.
Denne fikk en grøtaktig konsistens og måtte skuffes opp i brødformene dagen etter.


Begge brødene ble veldig gode på smak, mens det øverste var litt lettere å skjære.
Det nederste lager et lite lag på brødkniven og virker litt klissete inni og stekte endel lengre enn det andre.

Etter en natts hvile under klede på benken tok jeg frem brødskjærermaskinen og skjærte opp i tynne skiver og frøs ned i små porsjoner så det er lett å ta opp ved behov.

Jeg anbefaler virkelig å prøve baking med surdeig, det tar ikke så lang tid og er slett ikke så vanskelig.
Du trenger ikke å se på at de hever...

Nyttige sider:
Lykke til!