mandag 18. februar 2013

Stopp og lapp!


Først må jeg bare beklage elendig bildeskarphet i dette innlegget. Mobilkameraet er ikke best i verden i kveldsmørket, om mulig enda dårligere enn vanlig kamera...

Etter lang tids bruk begynner genseren til Aase Marie å bli slitt. Det virker som at det er høyrearmen som er mest utsatt, både nederst på armen og albuen er det små hull.

Genseren er den første Bestefarstrøya (Nøstebarn) jeg strikket til Aase Marie, det var i desember 2009 og den passer fint ennå.
Derfor synes jeg det var dumt å la den ende sine dager, for resten av genseren er jo veldig fin ennå!
Så mens kveldsmørket senket seg og to syke unger sov, satte jeg meg foran peisen med litt restegarn, heklenåler og Nøstebarnboka.

Jeg er temmelig dårlig på å følge oppskrifter, så den første rosetten måtte rekkes opp. Eller kanskje det er noe med hekleferdighetene...

Når jeg ikke fulgte oppskriften ble det mye bedre... to rosetter laget jeg, en til nederst på armen og en litt større til albuen.

Slik ble det etter at jeg sydde lappene på.
Først sikret jeg alle løse tråder i hullene, så de ikke skulle rekke seg mer opp.

Lappene ble jo fargeklatter på en ellers ensfarget genser og nå fungerer den bra en stund til og kanskje kan den gis videre til ei annen jente og brukes enda noen år før den er helt utslitt.

Jeg heklet lapper av 2-trådsgarn med heklenål nr 3,5.
I oppskriften i Nøstebarnboka står det nål nr 3, men det har jeg ikke.

På Nøstebarn sin blogg kan du lese mer om lapping av ullklær. Der finner du også en fin trinn for trinn veiledning til stopping av klær.

Ha en flott uke!