onsdag 27. mars 2013

Rugbrød | en slags oppskrift


Her bakes det fortsatt med surdeig, litt prøving og litt feiling.
Det beste er at det går an å spise "feilene" også, så ille har ikke resultatet blitt...

Når jeg laget rugbrød her om dagen passet jeg på å skrive ned hva jeg hadde i deigen, så nå kan jeg dele en slags oppskrift. Jeg kunne kanskje laget litt mer deig, så hadde brødene blitt høyere.

Brød med mye grovt i metter godt, holder blodsukkeret stabilt og det er jo i skallet på kornet alle næringsstoffene er! Dette brødet blir ekstra grovt i følge Brødskala-kalkulatoren.

Og synes du kanskje at brødene ser litt klissete ut på bildet, er det bare fordi vi de ikke har hvilt lenge nok etter at de kom ut av ovnen. Vi var nemlig så sultne etter årets siste skøytetur at vi ikke hadde tid til å vente lengre...

Ekstra grove brød som metter lenge
Til to brød:
7 dl vann
10 dl sammalt rug
2-3 dl siktet spelt
1-2 ts salt
Surdeigsstarter

Om surdeigstarteren din står i kjøleskapet, må den tas frem på morgenen og mates opp med vann og mel.

På kvelden heller du starteren i bakebollen (husk å ta vare på litt og mat den på nytt så du har til neste gang)
Bland vann og salt i starteren og rør inn melet.
Deigen blir ikke fast, men litt grøtaktig. Går helt fint å blande med en sleiv eller en slikkepott.

Dekk deigen med fuktig klede og la den stå på benken over natten.
Om deigen henger fast i kledet morgenen etter er det bare å dynke litt vann på det, så pleier deigen å løsne.
Neste morgen smører du to brødformer, eller bruk bakepapir og fordel deigen i formene.

Akkurat nå er druene og klementinene utrolig søte og gode.
Husk 5 om dagen!!
La brødene stå på benken enda et par timer for å heve. Når deigen når omtrent opp til kanten av formene er de klare til å stekes.

Sett ovnen på full varme, sett i brødene når ovnen er varm, sleng i en dl vann i ovnen (blir fin skorpe av dampen) skru ned ovnen til ca 160 grader og stek en drøy time.
Sjekk om brødene er ferdige ved å dunke på undersiden av brødene, en hul lyd sier at de er klare.

Avkjøl brødene på rist og pakk de inn i et klede og la de hvile så lenge som mulig.
Jeg pleier å skjære opp brødene med en brødskjæremaskin dagen etter, da skjærer jeg ganske tynne skiver og fryser ned i porsjonpakker.

God bakst!