mandag 11. mars 2013

Surdeigsbrød som barna liker

Jakten på et hjemmebakt surdeigsbrød som ungene vil spise fortsetter hele tiden, jeg gir ikke opp!
Nå tror jeg jammen jeg klarte det, brødet som kom ut av ovnen i søndag kveld ble spist av de to eldste!
Johannes er en vanskeligere nøtt og knekke, han lever av loff (grøss)


Begge brødene er grove, mindre enn halvparten er fint mel.
Brødet til venstre er av hvete (grovt, sammalt og fint), mens brødet til høyre er grov rug og fin spelt.
Aase Marie likte best det med rug, Eugen likte begge like godt.

Denne gangen tilsatte jeg bittelitt gjær, omtrent en halv ts for å være sikker på at de skulle bli luftige. Unger liker best luftig brød er min erfaring.
Fordi det var søndag og turdag når jeg bakte disse brødene gjorde jeg litt anderledes enn ellers.
Jeg blandet deigen og helte den rett opp i bakepapirkledde former og lot de stå på benken til kvelden.
Tilsammen stod de fra ca 8 på morgenen til 18, ca 10 timer. 
Det bør være nok til å bryte ned gluten, fytinsyre og andre antinæringsstoffer.

Jeg skal prøve å bake disse en gang til og da skal jeg jammen prøve å skrive ned en slags oppskrift også!

Prøv deg på surdeigsbrød, jeg tror ikke du vil angre!