fredag 8. mars 2013

Vafler | Surdeig

Når man har en surdeigsstarter i hus må den mates innimellom og det er ikke alltid det passer å bake brød med starteren, da kan man jo alltids prøve seg på vafler!

Starterene mine trengte mat og jeg hadde allerede rørt sammen brøddeig med rug-starteren min og fant ut at jeg skulle prøve meg på vafler av hvete-starteren.

I går kveld rørte jeg sammen noen spiseskjeer starter, med en drøy halv liter vann og rørte sammen med grovt hvete (som min starter spiser mest av) og fin spelt.

Jeg laget røra litt tykk og satte den i kjøleskapet over natten.
Mens ungene gikk hjem fra skolen i dag, varmet jeg vaffeljernet og tilsatte en fløteskvett, noen egg, en ts bakepulver, kardemomme, litt smør og litt søtning i vaffelrøra og jammen ble det vafler!

Aldri har jeg klart å få til så sprø, lette og luftige vafler noen gang!

Og testpanelet ga tommel opp:

Hva er vel bedre enn nystekte vafler etter skolen på en fredag?
Etter spising gikk ungene ut og siden har jeg ikke sett dem, de koser seg ute i sola, men nå er det middag
-på tide å rope dem inn!

En ting som var litt rart med røra var at det ble mange flere vafler enn vanlig av den og den var litt tynnere enn jeg pleier å ha den, men gurimalla så gode!!
Ungene klarte ikke spise opp alt en gang og her pleier det ikke å bli mye vafler igjen vanligvis... :)