fredag 19. april 2013

Avokadosjokolademousse

Ikke la deg skremme av overskriften!
Egentlig er jeg ikke noe glad i avokado, men som med flere andre ting øver jeg meg på å like det.
For det er ingen tvil om at avokado er sunt! 
Den kan skryte av å inneholde sunt fett og antioksidanter i fleng.

Flere ganger har jeg dumpet borti blogger med oppskrifter på avokado-sjokolademousse,
jeg har til og med sett noen som har brukt den som topping på kake!
Blæ.. har jeg tenkt
Når jeg ikke synes avokado er så godt, men elsker sjokolade så er det kanskje verdt et forsøk?


"Ja", er svaret, det fungerer!
 Sjokolademoussen ble kjempe god, men fryktelig mektig og egner seg nok ikke som dessert etter et tungt måltid, hvertfall ikke sånn med det samme... og jeg ble litt tørst etterpå.
Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, her er hvordan jeg gjorde:


Avokadosjokolademousse


1 spisemoden avokado
1 ss kakaopulver
2 store dadler
en desj honning, ca 1 ts
en desj kokosolje / cocosa
eller bruk annen søtning

Putt alt oppi en foodprocessor med s-blad og dur i vei til massen blir glatt og myk.
Smak til med søtning, noen vil ha det veldig søtt, noen trenger nesten ingenting
Jeg måtte skrape ned fra kantene et par ganger underveis.
Serveres i et fint glass og nytes med verdens beste samvittighet!


 God helg! 


Les mer om Avokado på frukt.no
7 gode grunner til å spise avokado hver dag (Matavisen)