mandag 22. april 2013

Går det å kombinere taco med surdeig og tradisjonskost?

Når man er litt (eller over gjenomsnittet) intressert i maten vi putter i oss, blir det til at man prøver å finne ut hvordan tilberede maten på en litt bedre måte.

Her i huset er vi glade i taco, salaten og kjøttet går bra.

Tacokrydder blander vi hjemme selv og unngår dermed en hel bråte tilsetningsstoffer fra de ferdige posene.

Tomatsalsa og guacomole går også fint å lage selv og ofte smaker det bedre hjemmelagd også!

Men hva med tortillalompene og chipsen?
Chipsen har jeg ikke funnet ut av ennå, den får vi bare styre unna enn så lenge.


Tortillaen kan jo lages hjemme, det er jo bare mel, vann og salt!
Første gang jeg prøvde laget jeg en deig, med surdeigstarter og eddik, lot deigen stå fra morgen til kveld (minimum 8 timer) og kjevlet ut tynne lefser som jeg stekte i tørr panne.

Om man vil ha en stiv "tallerken-tortilla" er denne metoden super!
Vi vil helst ha mye lomper som kan brettes rundt fyllet og spises på "vanlig" vis med begge hender.

Derfor testet jeg ut å lage røre isteden.
Det ble omtrent som surdeigspannekaker og smakte veldig godt som tortillalefse. De ble myke og kunne fint brettes.

Jeg fulgte ingen oppskrift, men blandet surdeigsstarter, vann og speltmel (litt grovt, mest fint) og lot det stå i 8 timer.
Før jeg stekte blandet jeg inn et par egg og litt salt og stekte i panne som vanlige pannekaker.


Taco med knall god kjøttsaus, rømme og masse grønt på er skikkelig fredagsmat!

Når det gjelder kjøttsausen, tilsatte jeg et par gode spiseskjeer gelantin/kraft jeg hadde i kjøleskapet isteden for vann, i tillegg tilsatte jeg en desj tomatpure.

Er du også intressert i hva som finnes i maten? Vil du lære mer?
Følg gjerne Wicked mums på Facebook (Kraftmødrene) og ta en titt på bloggene deres,
der kan du lære mer om hvorfor vi bør behandle korn riktig, hva som er bra med gelantin/kraft, hudpleie og mye, mye mer!

Det kommer muligens et innlegg om gelantin/kraft på denne bloggen også etterhvert.

Ha en sprudlende vår-uke!