torsdag 25. april 2013

Middag på 1-2-3 | Tomatsuppe

Tomatsuppe er rask og rimelig middag som de fleste liker.
Det tok ikke mer enn ca 20 minutter å lage denne, omtrent det samme som det tar å koke opp en posesuppe altså.
Men liker ungene hjemmelaget tomatsuppe?
Finn ut hva mitt testpanel mente nederst i innlegget!




Tomatsuppe
til 3-4 personer

1 gul løk
noen fedd hvitløk
1 middels stor gulrot
2 bokser tomater
5-6 dl kraft/buljong
salt og pepper
smør









En kjele, noe å røre med og en stavmikser

Løk og gulrot kuttes opp i små biter, hvitløken pleier jeg å rive fint på rivjern, surres på middels varme i smør.
Grønnsakene vil jevne suppen tilslutt.









Tilsett tomater og kraft/buljong.
Jeg brukte gelantinrik oksehalekraft som jeg har i fryseboksen.

Når det gjelder tomater kan du bruke de du har i skapet, gjerne med hvitløk og urter.
Mine er kjøpt i Sverige, men Norske er selvsagt like bra!

Kok opp og la koke noen minutter til grønnsakene er myke.





Kjør suppen en god stund med stavmikser, spesielt hvis du har unger. De liker gjerne ikke klumper i suppa...

Smak til med salt og pepper, kanskje en liten fløteskvett også om du har og server!

Husk å koke egg, sett de på når du starter med suppa så blir de ferdig omtrent likt.
Om ungene vil ha pasta/makaroni må du koke det også :)

Et dryss av friske urter både ser pent ut, smaker godt og er sunt.
Akkurat nå fantes bare litt gressløk ute i hagen hos oss, men andre urter som basilikum smaker sikkert også godt til!

Over til testpanelet...
Min alt-spisende jentunge synes suppa var kjempe god, det samme synes jeg og mannen, mens Eugen synes posesuppe er mye bedre og spiste mest egg...
Johannes vil ikke engang smake, kun pasta med ketchup på til han...


God middag!