mandag 15. april 2013

Syltetøy eller sorbet ?

I dag var mamma og jeg en tur innom en bruktbutikk, tenkt at jeg har kjørt forbi den butikken utallige ganger de siste 10 årene uten å stoppe!

Jammen var det mye å se på der inne og jeg fant meg to små stentøyskrukker. Fine til rørte bær tenkte jeg og skrubbet de lenge og vel i såpe og vann når jeg kom hjem.

Norske bær har vi i fryseren, klare til å nytes.
De ble tatt opp og halv tinet før jeg puttet de oppi food processoren noen sekunder.

De burde vel strengt tatt blitt skånsomt rørt for hånd, men det tok jeg meg ikke tid til i dag :)

Jeg tilsatte litt stevia som søtning og litt gelantin, i håp om at syltetøyet ikke skulle bli alt for rennende.

Ettersom bærene fortsatt var litt frosne, vet jeg ikke om gelantintrikset mitt fungerer ennå, det får jeg komme tilbake til.



Det ser da friskt og godt ut, ikke sant?
Det smakte nydelig!
Bildet over er av bringebærene og de har en fantastisk flott farge!


Etter runden i food processoren ble bærene luftige, jordbærene spesielt, så de kunne godt vært servert som dessert, litt sorbet aktig. 
Sikkert en supersunn dessert, kanskje med en liten kremtopp på?
Blir spennende å se hvordan det blir når de er helt tina.


Synes forresten krukkene er kjempefine! Kanskje jeg finner flere neste gang og det beste med bruktbutikker er at jeg betalte bare 20 kr for begge!

Stevia og Gelantin har jeg handlet fra iHerb.com,
hvis du skal handle derfra første gang, kan du gjerne bruke denne koden: VCP512 og få 5$ i rabatt, eller følg linken over :)

Ha en flott uke!