fredag 24. mai 2013

Alltid beredt cookies

To av ungene skal på sin aller første speiderleir i helga, de er spente og de gleder seg veldig til en spennende helg i telt sammen med nye og gamle venner.
Eugen lurte på om jeg kunne lage kjeks til turen og husket på disse Havre-cookiesene jeg laget for lenge siden som han synes var veldig gode.

Med utgangspunkt i oppskriften har jeg i dag laget en variant som forhåpentligvis egner seg for en gjeng sultne småspeidere på tur!
Målene er (som vanlig) litt på slump, men her kommer oppskriften!


Alltid beredt coockies

200 gram havregryn
140 gram mandler
140 gram smør (jeg tok smør og cocosa)
100 gram svisker, finhakket
100 mørk kokesjokolade
en god desj med honning
søtning etter ønske (smak deg frem, jeg brukte stevia-dråper med smak av sjokolade)
1-2 dl mel (bruk gjerne grovt, jeg brukte spelt)

Kjør mandler en runde i foodprocessor med s-blad, når de har hakket seg opp litt tilsett havregryn og kjør maskinen litt til. Tilsett sviskene mens maskinen går.




Hell massen i en litt stor bakebolle, smuldre inn smøret, tilsett sjokolade, honning og søtning.

Bland inn melet og samle massen til en deig.
Rull deigen til en pølse i plastfolie og legg pølsene kaldt en stund.

Del pølsene i skiver, ca 2 cm brede og legg de på stekebrett.
Stekes på 180 grader i ca 10 minutter, la de avkjøles litt på brettet før du flytter dem over på en rist til de er helt avkjølt.

Nystrøkne speiderskjorter, klar for en spennende helg!

Ha en flott dag!