tirsdag 7. mai 2013

Sunne spirer | solsikke

Spirer er noe av det sunneste vi kan spise, de inneholder alt et frø trenger for å bli til en plante.
De inneholder blant annet vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter i massevis!

Den danske siden Friske spirer gir deg 16 gode grunner til å dyrke dine egne spirer. Der finner du også mange gode tips for å komme igang.

Det mest vanlige er å spire forskjellige typer bønner og linser, som mungbønner og alfaspirer, men nesten alt kan spire.

Spiring går fort, det tar lite plass og det er ikke mye avansert utstyr som skal til heller.
Sjekk ut hvordan Veganmisjonen laget spireglass.


Jeg har ikke kommet så langt innen spiring ennå, men synes dette virker spennende og kommer til å prøve ut forskjellige ting etterhvert.

Noe jeg har prøvd er å gro noen spirer, solsikkespirer denne gangen. De trenger altså litt jord for å gro opp til små spirer. I motsetning til bønner som bare trenger vann i et glass.

De smaker veldig godt på både middagstallerkenen, på brødskiva og i salaten. Knasende sprø!

Her kommer et slags trinn for trinn opplegg på hvordan jeg gjorde det:


Først bløtla jeg solsikkekjerner et døgn i vann, deretter skyllet jeg frøene morgen og kveld noen dager til de begynte å spire.
Nå er det på tide å gi spirene litt vokseplass. 
I mangel på avanserte grobeholdere fant jeg to isbokser fra forrige sesong innerst i skapet, hvor jeg stakk hull i bunnen av den ene med en gaffel.


Så la jeg et tynt lag med jord i bunnen av boksen med hull, fordelte solsikkespirene over og drysset et tynt lag til med jord oppå. Trykket litt ned og la over et avispapir som jeg vannet godt og plasserte boksen i vinduskarmen.

Etter noen dager begynte spirene å løfte opp avispapiret, da tok jeg det bort og fortsatte å vanne innimellom.


Et par dager senere har spirene grodd mye og er ranke i ryggen, de fleste har sluppet frø-skallet og er klare for høsting:


Spirene bare klipper du av over jorden og oppbevarer i kjøleskapet.
Ikke glem dem i kjøleskapet da, spis dem, de kan brukes til det meste!

Her er en video jeg fant på You Tube om hvordan man kan dyrke solsikkespirer.

Det fine er at spirer kan dyrkes inne hele året, de lange mørke vinterdagene våre er ingen hindring.

Klar for å strutte av energi like mye som solsikkespirene mine? 


Lykke til!

Les mer om spirer:
Grønn livsstil (nettbutikk)
Moseplassen (blogg)