tirsdag 4. juni 2013

Sjokoladekake på 1-2-3!

Enkelte ganger trenger man en super rask løsning på kaffe-maten.
Som i går, når telefonen ringer midt i middagen og svigerfar sier de stikker innom en tur.
Når middagen var svelget hadde jeg drøyt 30 minutter på meg til å smelle sammen noe kaffemat.

Sjokoladekake slår sjelden feil og det tok bare 25 minutter fra jeg startet til kaka stod ute på verandabordet!
Kan nytes med ganske god samvittighet, eneste sukkeret finnes i sjokoladen og kaken inneholder ikke mel og gluten som påvirker blosdukkeret. Fettet i smør og kakao vil gjøre at blosukkeret stiger saktere.

Sjokoladekake i en fei

4 egg
Søtning etter ønske
200 g mørk sjokolade
En smørklatt
2-3 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
Noen nøtter til pynt

Sett ovnen på 180 grader og smør en rund form på 24 cm med smør.
Knekk eggene og visp eggene luftige med litt søtning. 
Du trenger ikke mye søtning, sjokoladen er også søt.

Smelt sjokolade og smørklatten i microen.
Hell sjokoladen over eggene mens du visper og visp inn fiberhusk og bakepulver. Hell over i formen. Dryss over nøtter etter ønske, jeg brukte valnøtter.

Stek kaken midt i ovnen i ca 10 minutter - ferdig!

Av søtning brukte jeg steviadråper med smak av sjokolade. 
Eggene rakk aldri og bli eggedosis, men kaken ble god allikevell :)

Ha en flott dag!