onsdag 5. juni 2013

Bokhvetegrøt

I dag ville jeg prøve meg på bokhvetegrøt, en oppskrift jeg fant inne hos Linn/Sprudlende sunn.
Bokhvete inneholder mange mineraler, den reduserer blodtrykket, øker blodstrømmen til musklene og er glutenfri og lett fordøyelig. Les mer om bokhvete på Norsk Cøliakiforening

Bokhvetegrøt
1 dl bokhvete
3 dl vann 
litt salt

I tillegg hadde jeg oppi en hakket sviske, en hakket tørket aprikos og noen gojibær på slutten av koketiden.

Helt tilslutt tilsatte jeg en god ss med Cocosa, litt kokosblomstsukker og kanel.
Fettet til cocosaen gjør at blodsukkeret stiger saktere.

Skyll først bokhveten i kokende vann for å fjerne fargestoffer som finnes i bokhveten.

Kok opp gryn, vann og salt og la koke ca 10 minutter, nå skal mesteparten av vannet være kokt inn.
Tilsett frisk eller tørket frukt etter ønske og kok til frukten er mør og vannet er borte.

Rør inn cocosa, kokosblomstsukker (eller annen søtning) og kanel.

Jeg prøver å lage meg sunn lunsj hver dag, i går hadde jeg kyllingrester, egg og grønnsaker til lunsj.

Veldig kjekt å ha litt middagsrester i kjøleskapet, nykokte egg som er kokt sånn at plomma er myk er alltid godt.
Jeg øver fortsatt på avocoado-spising. Jeg har øvd både med guacomole og avocadosjokolademousse, men i går fant jeg ut at avocado er ganske allright naturell også, med et lite dryss havsalt på.

La alltid grønnsakene ta mest plass på tallerkenen, her finnes jo haugevis av næringsstoffer til kroppen og fiber som magen har nytte av.

God lunsj!