torsdag 27. juni 2013

Omsøm | sy om | redesign

Vi har sommerferie!
Det regner....

Ungene er opptatt med bøker fortiden, de har vært på biblioteket og meldt seg på sommerens lesekonkurranse og vil lese flest mulig bøker i løpet av sommeren.
På regnværsdager får de lest ganske mye!


Mens jeg satte meg ved symaskinen, det er også trivelig regnværssyssel.

Først fant jeg fram en eldgammel bukse fra skapet, det har vært sånn god kosebukse, som egentlig aldri har vært penere enn at den kan brukes hjemme i hagen.

Den har vært vid, passe lang og passe luftig til meg (sånn for omtrent 13 kg siden) men er egentlig en herrebukse med 3/4 ben i str XXL....

Omsøm på tide med andre ord!
Eugen lider av kortbuksemangel og jeg sydde den like godt om til en knelang bukse til han.

I tillegg har jeg sydd om et par gamle olabukser til han.
Av den typen som hadde hull på kneet som allikevel trengte lapping.
Like greit å bare klippe av hele beinet og lage shorts!
Jeg skal prøve å ta bilde av de også, men Eugen er ikke så glad i å bli tatt bilde av, han sniker seg alltid unna...

Litt snikfotografering mens Eugen smører seg mat....

Denne buksen ble visst litt mer enn knelang, men Eugen ble fornøyd allikevell.
Linningen beholdt jeg som den var, fordelte rundt, passet på at trådene kom midt foran og sydde fast.
Buksens baklomme sprettet jeg av og sydde på den nye også tok jeg vare på merket og sydde det fast nederst på høyre bein.

Jeg har sydd litt mer som kommer på bloggen når de er ferdigstilt og når modellen stiller opp.

Jenter er ofte litt lettere å ta bilder av er min  erfaring!

Omsøm av gamle klær er gøy! Neste prosjekt er mormors gamle kjole!


God sommer!