fredag 21. juni 2013

Stripesokker

Et par sokker klare til sokkeskuffen.
Det var bare så vidt de ble store nok, Aase Marie vokser mer i føttene enn jeg beregnet.

Jeg bruker samme fremgangsmåte som alltid, legger opp 48 masker (det har jeg gjort i årevis) på pinne nr 3.
Stripestrikk er alltid morsommere enn ensfarget og jeg strikker fire runder med hver farge.

For hvert år strikker jeg en stripe ekstra både oppover og fremover og det pleier å holde, men jeg må nok øke med to striper i år!

"Vanlig hæl" som jeg ikke kan navnet på, jeg bare strikker etter en måte jeg sikkert leste om et sted en gang, det samme med tåfellingen: to rett sammen på slutten av hver pinne.
Jeg har fortsatt vrangborden oppå foten, da synes jeg sokkene sitter best.

Garnet er Silja sokkegarn, kjøpt på Spar Kjøp, dette garnet har jeg brukt til både votter og sokker mange ganger og det holder godt, ingen hull på noen av barnesokkene her!

Jeg brukte i underkant av et nøste med lilla og ca halvt nøste grønn.

En annen ting som er artig med sokkestrikk er at man kan kombinere mange farger man ellers kanskje ikke ville brukt og ofte viser det seg at resultatet blir bra.

Lilla og grønt ble også fint, litt sånn at de minner om duftende syriner med vår-grønne blader.
Naturen er ekspert på fargekombinasjoner!

Ha en fin helg!