onsdag 24. juli 2013

Hamburger med ost og bacon

Det er sommer og sol og vi griller hver dag ute på verandaen.
Vi prøver å variere råvarene når vi griller, så det ikke bare blir pølse eller sommerkoteletter.

Grønnsaker på grillen er forresten undervurdert!
Men i dag skal jeg skrive om noe helt annet enn grønnsaker...

I går var det hamburger på menyen og da snakker vi ikke om butikkjøpt, frossen greie, men skikkelige hjemmelagde burgere med bare kjøtt og krydder.
(Vi har testet butikkjøpte også i år altså)

Som vanlig blander jeg sammen ingredienser på slump og jeg bruker kjøkkenmaskin for å blande.
Det er tungt å blande 1 kg kjøttdeig, jeg lagde litt ekstra så vi har noen i fryseren også.

Til 1 kg kjøttdeig blandet jeg oppi en drøy ts salt, et par-tre fedd hvitløk, litt pepper og chili, osteterninger (bruk osterestene!) og baconterninger.
Så er det bare å smøre burgerjernet og klemme til fine hamburgere i passe størrelse!
Hamburger-pressa mi fikk jeg av svigermor, jeg mener å huske at hun kjøpte den på Jernia.

Burgerene kan forberedes tidelig på dagen og oppbevares i kjøleskapet til de skal grilles, legg matpapir mellom lagene så de ikke klistrer seg fast.

Det jeg startet dagen med i går var å lage deig til hamburgerbrød.
Når jeg først skal spise en hel haug med mel vil jeg hvertfall ha bakt det selv, bløtlagt melet i minimum 8 timer og ha litt grovt i dem.

Her og her kan du lese om hvorfor vi bør bløtlegge melet.

Ellers tok jeg denne oppskriften fra Elin Larsen som utgangspunkt og brukte speltmel i steden for hvete.

På hamburgere er det også innmari godt med en dressing, jeg rørte sammen en hvitløksdressing av creme fraiche, majones, hvitløk, en klype salt, litt pepper og masse frisk gressløk fra urtehagen.
Denne kan også lages i god tid og stå i kjøleskapet til den skal brukes.

Utpå ettermiddagen var grillen fyrt opp og alt klart til et festmåltid med saftige hamburgere og rykende ferske hamburgerbrød -nam!

Når alt er stablet og montert er spørsmålet hvor høyt kan du gape?!?



God middag!!




PS. Burgerene er like gode når de er stekt i panne, det hender jo vi vil ha burger midt på vinteren også!