fredag 30. august 2013

Kanelsnurrer med surdeig

Noen ganger bare må man bake noe godt!
Det er jo lov å spise en bolle i ny og ne!
Når man først skal spise noe som i utgangspunktet ikke er det super-sunt synes jeg det er kjekt å gjøre hva man kan for at det skal bli minst mulig usunt.

Små forandringer i en vanlig bolleoppskrift, en ny teknikk og visp blir bollene lettere fordøyelig og litt snillere både for magen og blodsukkeret.

En skikkelig bolleoppskrift kan du finne på bloggen til gladere barn, jeg har en tendens til å bare slomse sammen en deig å håpe på det beste.

Deigen jeg slomset sammen i går kveld etter en ganske så hektisk dag bestod av en ss surdeigstarter, en anelse rugmel (fordi jeg har surdeigsstarter av rug) vann, mel, litt kokosblomst sukker, kardemomme og et dryss med salt.

Deigen lot jeg stå til i dag morges, da blandet jeg inn bittelitt gjær, for å være sikker på at bollene ble luftige nok for skeptiske unger... gjæren bare knadde jeg inn i deigen, rett i bollen uten noe ekstra væske.
Smør hendene med smør om deigen klistrer seg fast!

Når gjæren begynte å virke kjevlet jeg deigen ut til et rektangel, smurte på smør, drysset over litt kokosblomst sukker og kanel. Rullet sammen, delte opp og la bollene i fine papp former jeg kjøpte på ferie i Danmark.

Etter litt etterheving penslet jeg med egg og stekte bollene midt i ovnen, på ca 170 grader til de var gylne og fine!

Jeg bakte et brød også, et eget innlegg om det kommer straks!

Les om hvorfor man bør bløtlegge korn og nøtter blant annet her og her

God fredag!