fredag 30. august 2013

Surdeigsbrød | noen tips på veien

Jeg baker stadig nye surdeigsbrød, de blir aldri helt like.
Kanskje ikke så rart ettersom jeg ikke følger noen oppskrift....  :p

Det er veldig greit å bare røre sammen det melet man har i skuffen og få et smakfullt brød tilbake!


Om du ikke har prøvd å bake med surdeigsstarter før, anbefaler jeg at du prøver å få i gang en surdeigsstarter og prøver! 
En liten surdeigsskole finner du her, trinn for trinn til en surdeigsstarter. Det er denne veiledningen jeg brukte.

Brødet på bildet over inneholder ikke gjær i det hele tatt, det er hevet over natten og stekt på lav varme.
Omtrent halvparten av brødet er fin rug og halvparten hvete, dette er et fint brød, men en surdeigsstarter klarer å heve et skikkelig grovbrød like fint.

Et par tips:

Til et brød bruker jeg ca 4-5 dl vann,
blander i 1 ss surdeigsstarter
1 ts salt
mel til en passe grøtete konsistens

Glem elting og kjøkkenmaskiner, her holder det med en tresleiv og litt muskler!

Fordi en surdeigsstarter må mates innimellom baker jeg heller 1-2 brød annenhver dag enn mange en sjelden gang. Dessuten er ferskt brød alltid best!

Når jeg baker setter jeg deigen på kvelden og baker ut på morgenen etter.
Eller setter deigen på morgen og steker på kvelden.

Utbakingen er en smal sak, godt smurt form (eller bakepapir) og øs deigen over i forma med en slikkepott!
En god ting kan ikke sies for ofte: Les om hvorfor vi bør langtidsheve brødene våre!

Jeg har et par brød-ideer svevende i hodet jeg har tenkt å prøve til uka,
det kommer garantert flere boller (brød) i ovnen!

Ha en super helg!