tirsdag 3. september 2013

Tirsdagsmuffins

Muffins og andre kaker er ikke hverdagsmat her hos oss, men noen ganger er det greit å ha noe å servere til kaffen når noen kommer på besøk.
...noe som ikke får blodsukkeret til å fly til himmels!

Muffins er raskt og enkelt og røre sammen, de kan smakssettes med akkurat hva du vil.
I dag har jeg laget noen med bringerbær og mørke sjokoladepletter og noen med valnøtter og mørke sjokoladepletter.

Jeg tok utgangspunkt i en muffinsoppskrift fra boken Bakeglede uten sukker av Annika Rogneby, men som vanlig hadde jeg ikke alle ingrediensene. Dermed endte jeg med å bare slompe sammen noe igjen. Det er jo typisk meg...

Jeg startet med å vispe 3 egg og søtning luftig (jeg brukte kokosblomstsukker og stevia),
så blandet jeg inn en klatt smeltet smør, en melkeskvett, bakepulver, litt kakaopulver og tilsatte mel til passe tykkelse på røra.
Denne gangen brukte jeg kokosmel og bokhvetemel.


Muffnsene ble stekt midt i ovnen på 175 grader i ca 10 minutter.
Muffinsen med bringebær måtte stå litt lengre fordi de frosne bærene smelter og gir fra seg litt væske.

Nå kan gjesten min bare komme, for her er supergode muffins klare på fatet og nytraktet kaffe skal han også få!

God tirsdag!