mandag 28. oktober 2013

Fin side om mat og helse + anbefaling av dokumentarfilm

De siste årene har jeg vært ganske opptatt av mat og kosthold, spesielt det siste året har jeg lest og lært masse om mat og dens virkning på kroppen.

For eksempel har mange som har vært innom bloggen min fått med seg prøving av baking med surdeig.
Det sies at når man baker med surdeig eller bløtlegger mel i et surt miljø lenge nok vil glute, fytinsyre og andre antinæringsstoffer brytes ned.
Men hva er egentlig fytinsyre? Det har jeg lurt litt på.

I dag snublet jeg over en flott side når jeg satt her med tekoppen i hånda, www.familieoghelse.no
På denne siden kan man få enkle forklaringer på mye man lurer på angående mat, blant annet en artikkel om nettopp fytinsyre. Artikkelen finner du her!

Der finnes også en artikkel om melkefett og der er det jo mange meninger om det er sunt eller ikke.
Jeg velger å tro at naturlig fett ikke er farlig for oss, jeg er mer redd for bearbeidet og kjemisk fremstilt fett, for det hører jo hvertfall ikke hjemme i kroppen!
Så ja takk til smør, fløte og h-melk til både meg og barna!

Det jeg tror er viktigere for kroppen vår er at vi er bevisst våre karbohydrater, ikke at vi skal unngå dem helt, det er omtrent umulig, men at vi skal passe på å spise på en måte som ikke bøller med blodsukkeret!
På nettet finnes det mye informasjon om mat som påvirker blodsukkeret negativt og det er langt farligere enn naturlig fett i maten!
Har du en times tid ledig en dag, anbefaler jeg å se denne svenske dokumentaren/ foredraget:
Sockerchocken, den gir forklaring på mye, også om kolesterol som vi hører så mye om.