onsdag 18. desember 2013

Mormors gamle sommerkjole del 2 | julegudstjeneste

I sommer sydde jeg om mormors gamle sommerkjoler. Den ene ble en topp som du kan se her og den andre ble en kjole jeg aldri har fått vist frem.

Kjolen har blitt brukt noen ganger og i går fant Aase Marie den frem for å bruke den i skolegudstjenesten.

Sammen med ei jakke, heklet av bestemor ble hun så sommerlig og fin.

Bildet av kjolen i bruk ble tatt ved frokostbordet hvor Aase Marie er i full sving med å smøre niste.
Det er ganske mørkt ute på denne tiden av året, så fotolys er det dårlig med og det gir skurrete bilder.
Kjolen sydde jeg vet å klippe av skjørtedelen av kjolen til mormor og klippet delen opp i ene siden.
Jeg brettet ned klippekanten øverst for å få en fin kant øverst på kjolen og sydde noen rader med elastisk undertråd over brystet før jeg sydde den sammen i siden.

Kanten nede lot jeg være som den var på den originale kjolen.
Slik var kjolen før

Jeg tok vare på stroppene fra kjolen og sydde de på med passe avstand på den nye kjolen. Stroppene er regulerbare, så jeg trengte ikke å kutte noe på lengden.

Enkel og grei bruk av gamle klær!

Julegudstjenesten
Det er elevene i 4.trinn som har ansvar for gudstjenesten. De både sang og leste tekster for oss. Julegudstjenesten i år var like fin som den i fjor, da var det Eugen som leste tekst og sang sanger med klassen sin.

Det første jeg la merke til når jeg kom inn i kriken var babyen i taket, den har aldri vært der før.
Den hørte med til en av fortellingene som ble lest opp i løpet av gudstjenesten.



Aase Marie leste en del av juleevangeliet, dette har hun håpet på å gjøre lenge og gledet seg veldig til.
Hun er jo ikke skvetten for å stå foran en forsamling, men dette var første gangen hun viste stemmen sin, tidligere er det filoinen som har "snakket" fra scenen.



Både Aase Marie og de andre som leste tekst var veldig flinke, de snakket tydelig og de fleste med passe høy stemme i mikrofonen.

Forresten synes jeg vi har en vakker kirke her i byen, 
den er nokså gammel, i empirestil og har plass til 900 mennesker og stod ferdig i 1833.
Det var kirke på plassen lenge før den tid, men krig og bybrann gjorde at den brant ned.

Den store hvite statuen/ altertavlen er det første vi ser når vi kommer inn i kirken, 
jeg hadde aldri sett lignende når jeg kom inn i Immanuelskirken første gang.
Jeg var jo vant til et maleri der fremme, men jeg synes den er flott!
Les litt om Haldens historie på Wikipedia, der står det også litt om hvorfor byen vår brant, 
det er en spennende historie om innbyggere som tente på byen og om svenskekongen Karl XII.

Jeg håper du begynner å bli klar for julen som nærmer seg med stormskritt!

Ha en riktig fin dag!