fredag 3. januar 2014

Grytebrød | surdeig

Det er ingen tvil, hjemmebakt er best!

Nå har jeg baket dette grytebrødet i hele desember og jeg tror jeg kan si at bedre brød skal du lete lenge etter.

Dette brødet blir halvgrovt, det inneholder rug, havre og hvete / spelt.

Jeg har baket med både hvete og siktet spelt og begge deler fungerer helt utmerket.




I det siste har jeg valgt å bake halvgrove brød,
det er fordi at ungene spiser det.
De vil ikke ha tunge, grove brød fulle av frø og hele korn og da ser jeg ikke helt vitsen med å bake om ingen spiser.

Selvsagt er det bedre om brødet er helt grovt, men om valget står mellom halvgrovt hjemmebakt og butikkkjøpt er jeg ikke i tvil.

Vi vil ha hjemmebakt, langtidshevet og uten skumle og unødvendige tilsetningsstoffer!




Halvgrovt grytebrød:

# 5 dl vann
# 1 ss surdeigsstarter / 3 ss eddik
# 1 god ts honning
# 1-2 ts havsalt
# litt gjær, en liten knert fersk eller 1/4 ts tørr
# 2 dl sammalt rug
# 2 dl havregryn
# ca 5 dl hvetemel eller spelt, siktet

Her er 5 trinn som hjelper deg på veien:
(Bildene til høyre er nummererte)

1: Bland sammen ingrediensene, jeg blander i den rekkefølgen jeg har skrevet over, men gjør som du vil. Jeg bruker bare en slikkepott når jeg rører den sammen, du slipper å dra frem kjøkkenmaskinen.

Dekk bollen med plast og la den stå over natta, minimum 8 timer gjerne lengre.

2: Deigen har stått over natten og hevet seg mye i bollen.

3: Skrap deigen ut på en godt melet overflate.

4: Brett deigen så den får en rund form. Brett fra alle "kantene" og inn mot midten. Snu deigen med brettekantene ned. Pass på at det er nok mel under.

5: Snu bakebollen over deigen og la den hvile mens du varmer ovnen.

Sett en gryte med lokk som tåler høy varme inn i kald ovn, skru ovnen på fullt og la gryta bli skikkelig gjennomvarm før du legger i deigen.
Flytt deigen over i gryta, noen ganger har den satt seg litt fast i bollekanten, men det gjør ingenting, brett den sammen og velt den over i den varme gryta.

Sett på lokket, skru ned varmen til 225 grader og la stå i ca 30 minutter. Ta av lokket og stek videre i ca 15 minutter. Rist litt på gryta i det du tar den ut så slipper brødet, avkjøles på rist.

Mine brød har ikke satt seg fast i gryta, om det skjer kan du la brødet ligge noen minutter i gryta så dampen får brødet til å slippe.

Lykke til med baksten, håper det smaker!

Pssst, lurer du hva eddik har i en brøddeig å gjøre? Eller hvorfor det er lurt å heve lenge? Det kan du lese om blant annet her hos Gry Hammer

Melet som ligger på benken ved utbakingen er ikke med i syrningsprosessen, er du ømfintlig for usyrna mel kan du sjekke ut denne oppskriften / fremgangsmåten.