fredag 16. mai 2014

Blomkålsuppe - like godt som det er enkelt



Supper er rask, enkel og billig mat, ikke minst så er det sunt!

Det var ungene som bestilte blomkålsuppe til middag og selv om det ikke er sesong for norsk blomkål ennå, ble suppa god med blomkål fra utlandet.

Jeg lot meg inspirere av forskjellige oppskrifter på nettet, men valgte tilslutt å skrelle vekk alle unødvendige ingredienser og kjørte helt plain blomkålsuppe uten noe ekstra.
Jeg synes blomkål er godt i seg selv uten hvitløk og løk, selv om det sikkert også blir godt i suppa!





Til en stor kjele brukte jeg
3 passe store hoder blomkål
vann som dekker blomkålen i kjelen
en kartong fløte
et par små bokser kyllingfond (kan bruke buljongterning også)
salt 
muskatnøtt

Aller først må blomkålen deles opp i små buketter, jeg brukte blader og alt. Ta bort de ytterste bladene om de er stygge.

Ha blomkålen i en kjele og tilsett vann så det såvidt dekker blomkålen, kok opp og la det koke til blomkålen er mør.

Tips! Hell av mesteparten av vannet i et litermål og ta vare på dette, det spruter mindre når du skal kjøre på med stavmikseren om du heller av litt av vannet først.

Ta frem stavmikser og miks suppen glatt, hell oppi fløte og mere kokevann om suppen er for tykk.
Smak til med kllingfond/ buljong, salt og malt muskatnøtt.

Sammen med suppa serverte jeg sprøstekt bacon og drysset over frisk gressløk fra hagen.
Det smaker sikkert nydelig med ferskt surdeigsbrød med godt smør på ved siden av.
Pølsebiter eller skinke kan også brukes, eller rett og slett ingenting!

Denne suppa fikk kompliment fra mannen i huset, han synes den var kjempegod selv om han ikke er så glad i hverken blomkål eller suppe - det sier jo sitt til at blomkålsuppe må på menyen flere ganger!