onsdag 15. oktober 2014

Hverdagsbrød

Noen ganger lar jeg surdeig være surdeig og baker helt "vanlig" brød.
Ungene er ikke spesielt glade i surdeigsbrødene mine, etter mye prøving innser jeg jo det.
Jeg gir ikke opp surdeigsbrød, men noe må ungene spise og da er hjemmebakt brød tusen ganger bedre enn kjøpebrød!

Disse brødene er halvgrove og uten hele frø og korn, akkurat sånn ungene vil ha det.

Til to brød trenger du:
5 dl fibra fullkornshvetemel
2 dl sammalt hvete, grovmalt
ca 1 liter hvetemel
2 ts salt
1/2 pakke gjær (jeg brukte tørr)
6-7 dl vann

Bland sammen alle de tørre ingrediensene, men hold igjen litt av hvetemelet.
Tilsett vann og elt godt, jeg bruker kjøkkenmaskin til disse brødene.

Tilsett litt og litt hvetemel, til deigen så vidt slipper bakebollen.
Det er bedre at deigen er litt klissete enn at den er for tørr og hard.

Sett deigen til heving, dekk bollen med plast eller et rent kjøkkenhåndkle og sett den på et lunt sted et par-tre timer.
Når deigen har hevet godt og blitt dobbelt så stor har du den ut på benken, strø litt mel på benken først. Kna lett sammen og del i to emner. Trill hvert emne til brød og legg i brødformer som er smurt eller som er dekket med bakepapir.

Etterhev brødene til de når kanten av formene, ca 1 times tid.
Pensle med vann, stekes i ovnen ved ca 200-225 grader (blir brødene fort mørke oppå, senk temperaturen i ovnen litt) og la de steke 45-60 minutter. Avkjøl på rist.

Ta ut brødene og dunk under for å sjekke om de er ferdig stekt, det skal være en litt hul lyd.
Jeg penslet brødene med litt smør rett etter steking, det gir en flott farge og glans til skorpene, men er selvsagt ikke nødvendig.

Når brødene er helt avkjølt skjæres de opp og fryses, eller de kan selvsagt spises med en gang!
Vi orker ikke to store brød på en gang, så det meste havnet i fryseren.


Jeg har skjærehjelp også! Gutter er gutter, alt som durer er morro!
Det fine med en skjæremaskin er at alle skivene blir like og passe tykke, ingen kan klage på at skivene er alt for tykke i den ene enden!

God bakst!