mandag 18. januar 2016

Enkel måte å fore strikkavotter

Før jul strikket jeg et par rillestrikka votter, men de ble litt store for Aase Marie sine slanke jentehender.
Derfor tenke jeg at jeg kunne fore dem, da blir de litt mer vindtette også.
Endelig fikk jeg rota meg til å prøve.



Jeg fant et tynt fleeceteppe jeg hadde liggende i hylla.

Brett stoffet dobbelt og legg på votten.
Stikk et par knappenåler gjennom begge lagene med fleecestoff så de ikke beveger seg. Brettekanten på stoffet ble votteforets langside.
Jo mindre sømmer, jo mindre klumpete tenkte jeg.

Tegn rundt votten med en blyant, husk å beregne en brettekant i vottens åpning.


Sy oppå blyanstreken og klipp ut etterpå.
Fleecestoff rakner ikke, derfor klippet jeg ganske nærme sømmen.
Tanken på minst mulig klumper gjelder her også.


Brett inn kanten i vottens åpning og fest med noen knappenåler.


Sy fast foret langs åpningen og strekk litt i både votten og foret mens du syr så delene passer fint sammen og slik at votten ikke blir for stram og vanskelig å få på.



Jeg valgte å sy med tredelt sikksakksting, men vanlig sikksakk fungerer nok like bra.

Vottene er strikket med Nøstebarngarn fra garnlageret (naturhvit og gammelrosa) og oppskriften er Rillevotter som finnes i Strikk til Nøstebarn.

Rillevottene har jeg strikket flere ganger før i forskjellig type garn. 
Ungene blir alltid fornøyd med dem.

(Ravelry krever innlogging, men er helt gratis)