onsdag 17. februar 2016

Bullet Journal | System i planene

Bullet journal, et ganske ukjent begrep er i landet. 
Men så utrolig praktisk, den beste måten å holde oversikten over alt man ellers skriver på forskjellige lister, i kalenderen, på telefonen, kjøleskapsdøra og alle andre tenkelige steder.

En helt enkel notatbok, fyllt til randen av ting du skal huske på, planer, oppgaver, huskelister, ting du tenker på, gode ideer og mye mer.

Dette er alt du trenger:



Jeg har ikke kommet på et skikkelig godt norsk ord, punkt journal er vel det nærmeste, listebok kanskje? Men jeg synes ikke det gjør noe å bruke det internasjonale ordet Bullet journal.

Her er en video av grunnelggeren og den helt basic måten å starte på. En flott innføring av ideen, etterhvert kan man legge til, ta bort, endre og gjøre sin bok slik du vil ha den. Du kan finne masse inspirasjon på Youtube, Pintrest og på Googlesøk



Det fine er at om du ikke trives med oppsettet ditt kan du endre det når som helst, en BuJo skrives dag for dag eller for en uke av gangen. Du blir ikke bundet til rammer og sideantall som i en kalender.
Enkelte dager trenger kanskje en hel side, mens andre ganger får flere dager plass på samme side.

Her er en annen video om hvordan man kan sette opp journalen sin:



Boka mi kan se fullstendig uoversiktlig og rotete ut, med tekst i alle farger og med forskjellige teksttyper og masse farger med små tegninger innimellom.
Men det fungerer, sånn er jeg og sånn blir sidene også!
I min Bullet journal har jeg ikke så mange lister og sånt ennå, men jeg har en side for ideer til ting jeg har lyst å lage. En slags "brainstorm" side, jeg har en side med bøker jeg har lyst til å lese i år og ikke minst en side til strikkeprosjekter.

Føler jeg behov for en ny liste lager jeg bare en på neste ledige side og fører sidetallet inn i innholdfortegnelsen forran i boka.

Jeg har også en side med ting jeg vil gjøre hver dag, hvor jeg krysser av når jeg har gjort de forskjellige tingene. På slutten av måneden kan jeg lett se om det er noe jeg burde gjøre mer av, for min del er det svært få kryss for trening denne måneden. 
På engelsk heter det "tracker", så om du søker på "february tracker bullet journal" skjønner du hva jeg mener.
Samme liste har jeg laget for ungene og de får kryss hvis de husker å rydde opp etter seg, holder orden på rommene sine, øver på insrumenter osv. Er de fortjent til ukelønna tro? Vi teller kryssene og det er inspirerende for ungene!

Mer om Bullet Journaling kommer fremover, det er lett å bli bitt av basillen!
Endelig en måte å holde oversikten på uten alle disse lappene som flyter rundt!