mandag 29. februar 2016

På tide å så frø

Hagesommeren starter nå, det er på tide å få noen frø i jorda om man vil ha store sterke planter med mange frukter på så tidelig som mulig til sommeren.

I min bullet journal har jeg laget meg en liste over hva jeg vil så, den kommer nok til å bli lengre utover våren når jeg plukker frem alle frøene jeg tok inn fra hagen i høst.

Tomater, agurker og paprika skal helst såes omtrent på denne tiden så de kan rekke å bære frukter mens vi ennå har kveldslys her i nord.

Vi har ikke varme i drivhuset vårt, så alle pottene med frø er fordelt utover i vinduskarmene våre. 

Flittiglise frøene sådde jeg allerede i januar og nå har jeg et helt brett fullt av små søte spirer. De står i et vestvendt vindu med ettermiddagssol og har ikke fått tilleggsbelysning.
Det har så langt gått bra, de har ikke blitt lange og tynne etter å ha strekt seg mot lyset.
Frøpakken jeg har kjøpt skal være en mix av røde, rosa og hvite blomster. Det blir veldig spennende å se hvilke farger jeg får og jeg håper at de små spirene mine klarer seg og vokser seg store og fine utover våren.

Jeg har en liten agurkspire, egentlig sådde jeg tre frø i midten av januar. Men kun et frø kom opp.
Nå har jeg sådd to frø til som jeg håper titter opp av jorden i løpet av uka.
Agurken min er av slaget "La Diva" og er kjøpt hos Gardenliving.
Agurken skal etterhvert få bo i drivhuset, men nå har den tilholdssted på kjøkkenbenken under et lysstoffrør.
Enn så lenge ser det ut til at et helt vanlig lysstoffrør gir nok lys for planten, den er akkurat passe lang og tynn. Jeg passer på å skru på lyset når jeg står opp (ca kl 6) og av når jeg går til sengs (ca kl 21).

Tomatfrøene jeg har sådd er en liten gul, pæreformet minitomat som heter Ildi, en busktomat med røde tomater som heter Bitonto og jeg har sådd en squash som heter "Royal Flush".

Jeg har også tenkt litt på insektene så jeg har sådd noen små solsikker (Pacino Gold) jeg kan ha i potter på verandaen. Da blir det lettere å holde mordersneglene unna, solsikkene vi sådde i fjor ble raskt sneglemat her hos oss! Mulig vi sår resten av solsikkefrøene direkte ut i mai.
I skal jeg så kornblomster (Double Mixed) som både bier og sommerfugler kan kose seg med.

Har du startet med å så frø ennå? Det er ikke forsent!