mandag 1. februar 2016

Handlelister | lag de selv


Når det kommer til handling av dagligvarer gjelder det å ha full kontroll. 
En måte som fungerer for meg er å skrive ned alt vi trenger i butikken på en lapp.

Det er jo ganske basic i grunn!

Ikke er det bare handlelisten som er grei å skrive ned, en "to do- list" er også innmari kjekt. Både for meg selv og til ungene. 

Det aller koseligste er å finne frem en liten blokk i fine farger når man skal skrive ned kjedelige ting som melk og brød.
Enda koseligere er det jo at man kan lage de selv! Med akkurat de fargene du liker best, i den størrelsen du synes er passe.

Jeg har brukt helt vanlig kopipapir inni blokkene. Forsiden av Tom & Jerry blokka er laget av en tom kjeksboks. En av ungene kommer sikkert til å stikke av med den.
Den samme kjeksboksen har blitt bakside til de alle blokkene.



Først klippet jeg ut den delen av kjeksboksen jeg ville bruke. 
Klipp ut både en forside og en bakside. Blokka mi ble ca 10x15 cm.
Samle en bunke kopipapir og skjær/klipp ut ark som er like store som forsiden du skal bruke. 

Det gjør ingenting om ikke alle arkene er helt jevne.




Samle sammen alle arkene med forsiden forran og baksiden bak. Sørg for at alle arkene ligger jevnt øverst og hold alt samlet med klyper. 
Jeg har brukt wonder clips jeg har kjøpt på ebay

Vanlige klessklyper fungerer fint!




Klem ut flytende lim på blokkas øvre kant og jevn det ut med et ark eller fingeren sånn at alle arkene limes sammen.

Jeg brukte Quick glue, panakott lim kjøpt på Panduro.

Hold blokka samlet med klyper og la blokka tørke.

Har du som jeg rester av kopiarkene etter den første blokka kan du lage flere blokker samtidig, sløsing med papir vil vi ikke ha noe av!





Jeg fikk tre blokker i forskjellig størrelse av bunken med a4 kopiark.
Kjeksboksbakside på alle sammen.

Forsiden av blokkene har ark med forskjellige farger kjøpt litt rundt omkring. På blokkene med ark forran er det bare baksiden som er stiv.


Når limet har tørket klipper du til en bit papir som passer øverst på blokka.


Denne limer du fast med helt vanlig limstift bak, over og forran i toppen av blokka, dette hjelper til med å holde arkene samlet.





Nå kan du skrive lister så blekket spruter og kanskje bruke opp noen fine ark og kjeksbokser du har liggende!

Arkene i blokka er lette å nappe ut når du har skrevet ferdig

Jeg har laget notatbøker også, mer om de i et senere innlegg!