onsdag 2. mars 2016

Matpakkebrød

Hjemmebakt er best - ingen protest!
En sannhet med modifikasjoner, jeg baker brød rett som det er her hjemme, men det er ikke alltid ungene vil spise dem.

Det er liksom ikke noe poeng i å bake brød når ingen vil spise!
For grove brød vil ingen ha,
brød som blir tunge som murstein spiser de ikke og surdeigsbrød har jeg for øyeblikket gitt opp.
Surdeistarteren min har dødd...

Men det er billigere og sunnere å bake brød selv hvis og når brødene blir vellykket vel og merke.
Et brød som ble spist opp med det samme det kom ut av ovnen tyder på at jeg har gjort noe riktig denne gangen! Nå klarte jeg det!


Deigen ferdig eltet, klar for heving

Til 3 matpakke brød

1 liter hvetemel
1 liter fibra fullkornshvetemel
3 dl havregryn
1/2 pk tørrgjær
2 ss sirup/honning
2 ss olje
3 ts salt
13 dl lunket vann

Bland sammen alle de tørre ingrediensene, bland gjæren inn i melet.
Tilsett olje, sirup/honning og vann.
Elt deigen godt sammen i en kjøkkenmaskin.




Deigen ferdig hevet
Deigen kan godt være litt klissete, melet og havregrynene vil trekke til seg masse vann mens deigen hever så den må ikke være for tørr i utgangspunktet!

Dryss litt mel på deigen og dekk med et rent håndkle eller plast.
La deigen heve på et lunt sted til den er dobbelt så stor.

Min ble stående et par timer før jeg hadde tid til å flytte den over i brødformene og hadde hevet godt over kanten av bakebollen.



Brødene står til etterheving i formene
Fordel deigen i tre bakepapirkledde brødformer, dekk med håndkle eller plast og la de heve til brøene kommer opp på kanten av formene.

Enda en gang ble mine stående nesten litt for lenge og deigen var på vei over kanten på formene.
Sånn blir det når unger skal hentes og butikken skal rekkes midt i brødbaksten... 

Pensle brødene med vann og sett de inn i en ovn forvarmet til 200 grader.
Sjekk brødene etter 45 minutter ved å ta et av dem ut av formen og kakk på det under.
Er det en hul lyd er brødene ferdige.
Mine brød måtte stå nesten en time før de var klare.



Bilde fra min Instagramprofil
Dere som følger meg på Instagram fikk se denne oppdateringen i år.

Deilig nystekt brød med ost - bedre kan det nesten ikke bli!

Forresten kom brødet ut som grovt, 54% i følge brødskala-kalkulatoren.